Teatr im. Cypriana Kamila Norwida w Jeleniej Górze
Alessandro Baricco
Novecento
Przekład Halina Kralowa
Reżyseria Krzysztof Prus
Scenografia Marek Mikulski
Inspicjent, sufler Grażyna Mieczkowska
Wykorzystano utwory Keitha Jarretta z płyt Testament, The Köln Concert, La Scala oraz kompozycje Harolda Arlena i E.Y. Harburga, L. Pollacka, Geralda Marksa i Seymoura Simonsa
Występuje Jacek Grondowy
Premiera 5 listopada 2010
Kim był tak naprawdę Novecento? Szalonym, odważnym artystą, dla którego regulaminy, prawa i normy znaczyły tyle co… nic? Jeśli tak, to dlaczego nie odważył się na wyjście do świata? Był już blisko. Pierwszy stopień, drugi… chwila zastanowienia i odwrót. A może po prostu nie zależało mu na na sławie i pieniądzach, może po prostu chciał być prawdziwy, bez udawania kogoś w stylu „tego, który wymyślił jazz”. Może pragnął być sobą. Może. Wiele pytań bez odpowiedzi. Historię genialnego pianisty opowiedział nam jego przyjaciel – trębacz grający na tym samym statku. Zrobił to w sposób przejmujący. Fascynująca scenografia – niepozorny fortepian stojący na środku małej sceny okazał się olbrzymem miotającym się po pokładzie płynącego statku. Wszystkie te elementy stworzyły całość nieprzewidywalną jak sztorm, który miotał statkiem i duszą młodego geniusza muzycznego.
Dominika Mzyk Teatralnik. Gazeta XI Festiwalu Dramaturgii Współczesnej w Zabrzu 20.10.2011
Nie nudzimy się ani przez moment. Widz siedzi jak oczarowany i przez godzinę jest nie w teatrze, ale na statku.
Jelenia Góra Nasze Miasto.pl 8.11.2010
Rejs po oceanie duszy. Jacka Grondowego, Krzysztofa Prusa oraz Marka Mikulskiego widzowie nagrodzili huraganem braw. Nie przegapcie!
Jelonka.com 6.11.2010
Jacek Grondowy przekonał widzów, że potrafi przykuć uwagę. Na scenie tańczył z oceanem i fortepianem, grał na trąbce, żonglował gestem, modulacją głosu. W połączeniu z niespodziankami, jakie widzom zgotował reżyser i scenograf, magia teatru działa.
MPP Nowiny Jeleniogórskie 9.11.2010
Najciekawszy spektakl w tym sezonie w Jeleniej.
Krzysztof Kucharski Gazeta Wrocławska 17.03.2011
Na zakończenie spektaklu widziałam łzy w oczach niejednego widza. „Novecento” wzrusza i o to właśnie chodzi.
Marta Odziomek Dziennik Teatralny Katowice 22.10.2011
Mikulski i Prus pracują ze sobą od lat. Wspólnie dochodzą do zaskakujących rozwiązań, które przynoszą znakomite efekty. Można powiedzieć, że przestrzeń projektowana przez Marka Mikulskiego domaga się reżyserii Krzysztofa Prusa. Gdyby odwrócić kolejność, twierdzenie byłoby nie mniej prawdziwe. W tak zorganizowanej przestrzeni odnajdujemy Jacka Grondowego, aktora błyskotliwego, zabawnego, eleganckiego, który znakomicie potrafi wprawić widza w stany tak różne, jak różne są charaktery bohaterów Novecenta. Próbowałem złapać go na błędzie, uchwycić moment, kiedy jego kreacje utracą autonomię, staną się podobne. Nie udało mi się.
Kamil Reichel Teatralia 16.01.2013